Please help me by click here, thanks

Saturday, July 25, 2015

Arctic Monkey

Aku sudah lama mengetahui kewujudan boy band ini. Namun, aku tidak terdetik untuk memainkan lagu-lagu mereka. Yang aku tahu Mardy Bum (untuk beberapa tahun lamanya aku hanya mendengar ini, tolol) Dan aku mendengar Only One Who Knows. Mendengar lagu-lagu ini kerana kebetulan berada di laptop ku.

Lalu, terjadi satu kisah apabila kesemua laguku lenyap tatkala telefon bimbitku bikin hal. Abang aku, punya set album lagu-lagu Arctic Monkey yang banyak dan aku saja cuba copy di laptop. Aku mendengar lagu-lagu dengan sepintas lalu. Kadang kala aku rasa bising lagu-lagunya. Sampailah aku kehilangan semua lagu dan aku ingin lagu-lagu baru untuk menyanyi di telinga. Lalu, jatuh cinta sejatuhnya dengan A Certain Romance, Fluorescent adolescent, Baby I am Yours etc.

Pencarian live show di YouTube berlaku. Oh sedap sangat musik mereka! Ketika intro A Certain Romance dan babak Alex Turner akan bermain gitar solo dan memberi bunyi yang sangat menusuk. Dari planet mana datangnya inspirasi mereka?!

Begitu juga dengan Fluorescent Adolescent.

Baby I'm Yours tidak ketinggalan dengan sebuah video kegembiraan Arctic Monkey. Semuanya terasa ikhlas, terasa enak sangat didengar. Aku bercita-cita untuk menghasilkan sebuah video dan aku berimaginasi tentangnya, struktur videoku kelak. Baby Im Yours sudah mengatasi aku terlebih dahulu.
Dari planet mana datangnya inspirasi mereka?1

Aku juga baru tahu Alex Turner (vox Artic Monkey) ada side band. The Last Shadow Puppets. Kebetulan ada rakan memberi lagu-lagunya, tidak sempat aku mahu betul betul teliti mendengar. Hanya sempat mendengar My Mistakes Were Made For You.

Sekarang, sedang menulis aku menikmati suara solo Alex Turner. Sekali dengar, lagu seperti Stuck on the Puzzle dan Glass in the Park telah menarik aku. Hal ini kerana, aku memang cenderung kepada lagu yang berentak begini. Agak blues or jazzy.

Apabila mendengar Arctic Monkey, adrenalin tinggi. Everything seems like so chaos and fun, just lets rock n roll the brit music. But when it come to Alex, its more relaxing. I feel him. His words, his music One of his fan said, when Al sings, it stares to women soul.

Musik yang dibawa Arctic Monkey dan Alex berbeza. satu bising. satu senyap.

Like seriously now, i want alex turner's biograpyh!


No comments:

Post a Comment